Bannery reklamowe Google AdWords - Kompedium wiedzy

Czym są bannery reklamowe

Reklamy banerowe to grafiki przedstawiające wybrane zagadnienie, zazwyczaj związane z firmą (promocję, produkt, usługę, misję) umieszczone na stronie internetowej. Bannery zawierają podstawowe informacje o danym temacie, a także link do reklamowanej strony, na której znajduje się np. produkt w sklepie internetowym. Reklamy te zazwyczaj są statyczne tzn. grafika, obrazek lub zdjęcie nie rusza się, a cała reklama zawarta jest w jednej odsłonie. Niekiedy jednak, reklama display (tak też nazywa się banner np. w google) jest dynamiczna tzn. zawiera animację oraz kilka odsłon (wersji graficznej reklamy), w celu pokazania i zaprezentowania większej ilości treści. Rodzaje banerów dzielimy zatem na statyczne oraz dynamiczne (bannery html - to technologia, która umożliwia animację). Nie stosuje się już bannerów animowanych w Adobe Flash, gdyż jest to technologia nie wspierana przez najpopularniejsze przeglądarki internetowe jak Chrome, FireFox czy Safari.

Banery reklamowe wykorzystujemy do kampanii internetowych, gdzie z powodzeniem przedstawiają atuty produktów czy usług. Kampanie te charakteryzują się odpowiednimi współczynnikami jak CTR (klikalność w baner) czy CPM (jak liczba wyświetleń lub odsłon banera). Do najpopularniejszych kampanii, w których bannery od lat sprawdzają się i przyczyniają do zwiększania sprzedaży należą:

1. Kampania reklamowa w Google AdWords (Bannery Google AdWords)

Sieć reklamowa Google umożliwia wgranie banerów i tym samym wyświetlanie ich na wybranych stronach, które należą do grupy (sieci) partnerskiej Google. Są to zatem strony, sklepy internetowe, portale, magazyny i sieci społecznościowe, które wyraziły zgodę (za odpowiednią opłatą) na umieszczenie banerów reklamowych. Do sieci Google należą najbardziej znane serwisy, a więc potencjał reklamowy jest bardzo szeroki.

Banery Google AdWords powinny spełniać założenia ustalone przez Google, takie jak odpowiedni format, wymiar, waga, a także prezentowane treści, które nie powinny naruszać przepisów prawa obowiązujących w danym kraju.

2. Kampania remarketingowa

Remarketing to możliwość pokazania banera reklamowego osobie, która była już na naszej stronie czy sklepie internetowym. Klient, który odwiedzi naszą stronę zostanie zapisany w bazie Google AdWords i na tej podstawie zostanie wyświetlona mu odpowiednia reklama w serwisie partnerskim Google. Bannery remarketingowe to tzw. reklamy śledzące, gdyż podążają za użytkownikiem od momentu odiwedzenia przez niego danej strony przez wszystkie serwisy i portale internetowe należące do sieci Google. Projektowanie bannerów na potrzeby remarketingu powinno opierać się na informacjach, które przypominają klientowi iż znajdował się już na naszej stronie np. z zapytaniem czy nadal potrzebuje naszej usługi lub ze zniżką na dany produkt lub grupę produktów.

3. Kampania w serwisie YouTube

Reklama dispaly w drugiej najpopularniejszej wyszukiwarce świata Google najczęściej zawiera informacje o danym kanale i prezentowana jest przy filmach podobnych tematycznie do reklamowanego produktu czy usługi. YouTube posiada swoje dodatkowe formaty reklam jak np. MastHead jednak są one kupowane bezpośrednio w porozumieniu z pracownikami YouTube. Bannery na portalu "wgrywane" są również za pomocą kampanii Google AdWords.

4. Inne sieci reklamowe

Banery i inne reklamy displayowe można używać także we współpracy z innymi sieciami reklamowymi, które są konkurencją do Google AdWords. Są to jednak sieci, które są mniej znane, zazwyczaj mniej zaawansowane technologicznie i skupiają wokół siebie mniejszą ilość stron partnerskich, które umożliwiają wyświetlanie reklamy. Warto jednak poznać ich ofertę gdyż dla bardzo sprecyzowanych reklam i kampanii mogą okazać się dużo skuteczniejsze.

5. Sieci afiliacyjne

Programy afiliacyjne to kolejne miejsce, w którym możemy wyświetlić reklamy banerowe. Sieci te dzielą się zyskami z reklam ze swoimi użytkownikami dlatego też zyskały dużą popularność i stanowią dobre miejsce do zainwestowania budżetu reklamowego. Programy afiliacyjne również podzielone są na bardzo ogólne (strony i serwisy w danej sieci są ogólnotematyczne) oraz tematyczne (te, które sprawdzą się przy specyficznych kampaniach związanych z daną tematyką np. żywienie, fitness czy automotive).


Wymiary i formaty bannerów

Każda sieć, w tym także Google AdWords przestrzega odpowiednich zasad umieszczania banerów reklamowych. Główne zasady odnoszą się do rozmiaru reklamy oraz jej wagi czyli ilości KB (kilobajtów).

Najpopularniejsze wymiary reklam Google można podzielić ze względu na urządzenia na których zostaną wyświetlone czyli dwie najważniejsze grupy do których zalicza się reklama na komputerach (komputery stacjonarne, laptopy) oraz urządzeniach mobilnych (telefony, smartphony, tablety). Formaty wyświetlanych w sieci Google reklam bannerowych to: GIF, JPG, PNG. Waga pojedynczego pliku nie powinna przekroczyć 150 KB.

Formaty poularne na komputerach to:

 

  1. 250 px x 250 px - Kwadrat 
  2. 200 px x 200 px - Mały kwadrat
  3. 468 px x 60 px - Baner
  4. 728 px x 90 px - Długi baner
  5. 300 px x 250 px - Baner śródtekstowy
  6. 336 px x 280 px - Duży prostokąt
  7. 120 px x 600 px - Wieżowiec
  8. 160 px x 600 px - Szeroki wieżowiec
  9. 300 px x 600 px - Reklama na pół strony
  10. 970 px x 90 px - Powiększony długi baner

Najczęście występujące bannery na urządzeniach mobilnych to:

 

  1. 320 px x 50 px - Baner na urządzenia mobilne
  2. 200 px x 200 px - Mały kwadrat
  3. 250 px x 250 px - Kwadrat 
  4. 300 px x 250 px - Baner śródtekstowy
  5. 320 px x 100 px - Duży baner na urządzenia mobilne


Łącznie Google umożliwia wgranie i wyświetlanie 20 różnych formatów reklam. Pełna lista wymiarów banerowych:

200 × 200, 240 × 400, 250 × 250, 250 × 360, 300 × 250, 336 × 280, 580 × 400, 120 × 600, 160 × 600, 300 × 600, 300 × 1050, 468 × 60, 728 × 90, 930 × 180, 970 × 90, 970 × 250, 980 × 120, 300 × 50, 320 × 50, 320 × 100.

Dostępne są także rozmiary reklam regionalnych. Dla Polski są to trzy dodatkowe formaty:

750 px x 100 px - Billboard PL
750 px x 200 px - Podwójny billboard PL
750 px x 300 px - Billboard potrójny PL


Jak przygotować bannery do sieci reklamowej?

Projektowanie banerów warto powierzyć osobom lub firmom, które specjalizują się w obsłudze graficznej kampanii internetowych. Agencje lub osoby, które na codzień zajmują się projektowaniem do druku lub tworzeniem reklam wielkoformatowych nie będą znały się na specyfikacji oraz założeniach sieci reklamowych, a także elementach, które są istotne w projekcie, a które wpływają później na jego skuteczność i tym samym opłacalność z inwestycji w kampanię reklamową. Kampania powinna być spójna i możliwie jak najlepiej przyciągać oko potencjalnych odbiorców. Na elementy, które przyczyniają się do sukcesu kampanii składają się:

 

  • analiza pod kątem grupy docelowej (poznanie jej upodobań oraz sposobów najlepszego dotarcia)
  • atrakcyjne zdjęcia oraz elementy graficzne
  • kolorystyka zgodną z psychologią kolorów, która odpowiednio wpływa na emocje i decyzje odbiorców
  • zachęcająca treść przygotowana we współpracy z copywriterem
  • przycisk umożliwiający przejście z reklamy do strony docelowej (przycisk to tzw. call to action)
  • typografia czyli użyte w projekcie banera czcionki 
  • elementy brandingowe czyli logo klienta i hasło reklamowe (slogan)

 

Programy do robienia banerów

W przypadku kiedy dysponujemy wolnym czasem i umiejętnościami technicznymi możemy skorzystać również z generatorów i programów do tworzenia banerów. Nie są one doskonałe, nie zastąpią umiejętności twórczych grafika ale na pewno pozwolą na stworzenie kreacji, która w danym stopniu może spełniać założenia do kampanii. Po wpisaniu hasła w Google "generator banerów" pojawią nam się programy, które posiadają możliwości tworzenia reklam. Również system Google AdWords umożliwia takie funkcje, trzeba jednak pamiętać, że projekty stworzone za pomocą kreatora nie są w pełni profesjonalne i nie "sprzedadzą" naszego produktu czy usługi tak samo jak te zaprojektowane przez specjalistę.


Cena banerów reklamowych

Koszty zaprojektowania banerów do Google AdWords są uzależnione od ilości formatów (różnych rozmiarów), które powinien zaprojektować grafik. Można oprzeć się na 5 najpopularniejszych formatach, optymalnie zlecić zaprojektowanie 10 rozmiarów lub wszystkich możliwych formatów czyli 20 sztuk. Cena pakietu banerów nie powinna jednak przekraczać progu opłacalności kampanii i według naszych obliczeń powinna plasować się w granicach kilkuset złotych za wybraną ilość bannerów.

W naszym sklepie można wybrać dowolną ilość bannerów oraz czas w jakim mają zostać zaprojektowane. Standardowo jest to 24h od momentu złożenia zamówienia, oferujemy jednak także możliwość wykonania banerów reklamowych w czasie 12h czyli w trybie Express.




1 Komentarz(y)

Damian
April 10, 2018 at 21:32

Świetny artykuł, wyczerpująco i na temat. Brakuje tylko opisów bannerów HTML.


Podziel się swoją opinią