Nie będziesz zszokowany, gdy zobaczysz artykuły z nagłówkami takimi jak „SEO jest martwe” oraz „Co, jeśli mógłbyś po prostu wyeliminować SEO ze swojego życia?”.
Nie zrozumcie nas źle: nie jesteśmy anty-SEO. Jesteśmy po prostu przeciwni niektórym błędnym pojęciom i niekompletnym narracjom na temat SEO, podszywającym się pod dobrą radę.
Jednym z najbardziej fundamentalnych błędów, które popełniają ludzie, jest niedocenianie pełnego zakresu każdego z trzech terminów składających się na S-E-O: Search (Wyszukiwanie), Engine (Mechanizm), Optimization (Optymalizacja).
Nadszedł czas, aby wyjść poza tradycyjne pojęcia „wyszukiwarek”.
Łatwo pogrupować razem terminy „szukaj” i „mechanizm”. Przez bardzo długi czas miało to sens. Kiedy rozmawialiśmy o „optymalizacji pod kątem wyszukiwarek” (search engine optimization), najczęściej mówiliśmy o wyszukiwaniach wpisywanych w Google, być może Bing lub (idąc dalej) w Yahoo.
Ale teraz mamy 2018 rok.
Nowe „wyszukiwanie”
Czasy tylko wpisywanych wyszukiwań minęły. Coraz częściej szukając czegoś w Internecie używa się poleceń głosowych. Nieodpartym przykładem może być tutaj ostatni artykuł Forbes’a „2017 będzie rokiem wyszukiwania głosowego”.
I kto wie, co się stanie, gdy już wszyscy będziemy mieć wszczepione w nasze mózgi chipy czytające myśli. Będziemy mogli po prostu pomyśleć o tym, co chcielibyśmy wyszukać i uzyskać wyniki na ekranach naszych soczewek kontaktowych.
Konkluzja: nasze pojęcie „wyszukiwania” ulega zmianie.
Nowy „mechanizm”
Czasy, w których Google był najważniejszym narzędziem wyszukiwania minęły. Już od dawna Youtube jest uznawany za „drugą najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie”. Jeśli tworzysz filmy, muszą one pojawiać się w wynikach wyszukiwania w YouTube.
Ta sama koncepcja dotyczy Apple Podcasts (wcześniej iTunes). Lepiej uwierzcie, że długo i ciężko myślałem o mojej strategii optymalizacji dla najpopularniejszej wyszukiwarki podkastów na świecie, kiedy niedawno uruchomiłem ten program.
Zastanów się także, ile wyszukiwań zdobywa Facebook, czy Twitter. Twoje posty społecznościowe są o jeden krok od zdezaktualizowania z witryny … ale wciąż o krok bliżej niż osoba, która przeszukała kilka sekund wcześniej.
Konkluzja: nasze spojrzenie na to, które „mechanizmy” pomogą nam najszybciej osiągnąć cel ulega zmianie.
Nie zapominajmy o optymalizacji
Jest to nadal istotne. Musisz tak zaprojektować i dostarczać swoje treści, aby wszystkie odpowiednie mechanizmy były w stanie je zlokalizować, zrozumieć i obsłużyć w najważniejszym momencie, kiedy ludzie z dużym natężeniem wyszukują konkretnych haseł.
I chociaż zawsze znajdą się rzeczy, które można poprawić, aby zwiększyć swoje szanse na wyższą pozycję w rankingu opierającym się o poszczególne algorytmy, z których korzysta każdy mechanizm, wiele czynników, z których korzystają różne mechanizmy, są na ogół dość podobne.
Zatem twoim celem jako twórcy treści, jest sprawienie, aby były one zoptymalizowane pod kątem znalezienia ich w odpowiednich wyszukiwarkach dla tylu różnych typów wejść wyszukiwania, dla ilu możesz je zoptymalizować.
Jest to optymalizacja wyszukiwarki dla nowoczesnych i przyszłych sieci.
A jeśli myślisz o SEO w jakikolwiek inny sposób, popełniasz krytyczny błąd.
SEO nadal ma znaczenie
Popełniasz też krytyczny błąd, jeśli zaczynasz wierzyć, że SEO nie ma już znaczenia. Owszem, ma. Być może jeszcze większe i objawiające się w szerszym wachlarzu możliwości niż kiedykolwiek przedtem.
I będzie to miało znaczenie dla tak odległych horyzontów Internetu, jakie tylko jestem w stanie zobaczyć. W jakiejś formie lub modzie, prawdopodobnie zawsze będzie istnieć – dlatego tak ważne jest doskonalenie umiejętności SEO.
Omówmy zatem trzy najważniejsze (ale dość proste) kroki, które możesz podjąć od razu, aby ulepszyć każdy z trzech elementów praktyki SEO. Są to kroki, które pomogą Ci utrzymać inteligentną, spójną praktykę SEO, która zapewni wiarygodne wyniki w przyszłości.
Krok 1: Posłuchaj (uważnie) swoich odbiorców.
Pierwszym krokiem – związanym z wyszukiwaniem – jest upewnienie się, że aktywnie pracujesz nad zrozumieniem języka używanego przez Twoich idealnych odbiorców. W ten sposób upewniasz się, że twoje treści mają tak dużą szansę na wynurzanie się w wyszukiwarkach tekstowych, jak w przypadku wyszukiwania w mowie i w końcu, wyszukiwania myśli.
Z pewnością pomocne są narzędzia do wyszukiwania w bazie danych słów kluczowych Google. Pomocne może być, np. narzędzie Content Optimizer. Ten rodzaj analizy zapewnia cenne okno terminów i wyrażeń, których internauci faktycznie używają, szukając treści związanych z tematem.
Ale pamiętaj: to tylko jeden kontekst. A co, gdy ludzie mówią o twoim temacie? A co, kiedy zadają nieformalne pytania?
I to jest właśnie bardzo dobre miejsce, w którym media społecznościowe mogą być świetnym narzędziem do słuchania. W tym miejscu pomocne mogą być spotkania i rozmowy z prawdziwymi ludźmi. W tym miejscu ankiety dotyczące odbiorców z bezpłatnymi odpowiedziami mogą zapewnić świetne spostrzeżenia.
Prawdziwymi mistrzami optymalizacji pod kątem wyszukiwarek są mistrzowie słuchania i empatii.
Kiedy wiesz, jak twoi idealni odbiorcy mówią o twoim temacie i jakie pytania są najbardziej naglące, masz wiedzę potrzebną do tworzenia tytułów, tematów i body-content, które będą odpowiednie dla szerokiej gamy różnych semantycznych kontekstów.
Wiem, że jesteś twórcą treści. Od dzisiaj bądź jeszcze aktywniejszym słuchaczem niż już jesteś.
Krok 2: Skup się na większej liczbie mechanizmów
Drugim krokiem, który powinieneś wykonać, jest przeprowadzenie burzy mózgów na temat różnych mechanizmów, w których ludzie szukają rodzaju treści, którą tworzysz … następnie wymyśl sposób, jak znaleźć się w nowym mechanizmie.
Jako przykład weźmy YouTube. Czy przesłałeś do YouTube filmy video, odpowiadające na pytania, których podzbiór idealnych odbiorców prawie na pewno będzie szukał na YouTube?
Jeżeli nie, koniecznie zamieść tam taki film. Poważnie, zacznij od jednego filmu. Potraktuj to jak eksperyment.
Nie musi to być kompleksowa produkcja. Wystarczy zamienić część bloga w tekst i obrazy z podkładem głosowym lub podkładem muzycznym. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, możesz odwiedzić stronę taką jak Lumen5.
Następnie wybierz trafny tytuł i podaj przydatny opis, aby YouTube wiedział, o czym jest Twój film i wyświetlał go w wynikach odpowiednich wyszukiwań. Wypróbuj to i zobacz, co się stanie. Następnie staraj się identyfikować nowe mechanizmy, w których możesz dodawać swoje treści.
Krok 3: Upewnij się, że Twoja witryna jest przyjazna wyszukiwaniom.
Trzecim krokiem, który powinieneś podjąć i, który bardzo pomoże ci w optymalizacji, jest upewnienie się, że twoja strona jest zbudowana w oparciu o możliwie najsolidniejszy fundament.
Jeżeli chodzi o kontekst wyszukiwania (tekstowy lub głosowy) i o dowolny mechanizm, który może w rezultacie dostarczyć Twoją witrynę (pomyśl o Google lub Bing, ale weź pod uwagę także media społecznościowe), musisz upewnić się, że hosting i projekt infrastruktury Twojej witryny mają wszystkie podstawowe elementy na swoim miejscu:
- Twoja witryna musi się szybko wczytywać – czynnik, który faktycznie wpływa na kilka różnych elementów rankingu, ponieważ oddziałuje na wrażenia użytkownika.
- Twoja witryna musi być responsywna z telefonami komórkowymi (a nawet nastawiona na urządzenia przenośne).
- Twoja witryna musi być bezpieczna.
- Twoja strona musi być zakodowana czytelnie i schludnie.
Mógłbym kontynuować, ale myślę, że zrozumiałeś.
Nie chodzi tylko o zamieszczone na stronie słowa. Dotyczy to każdego elementu strony, który będzie miał wpływ na wrażenia, które roboty wyszukiwarek i prawdziwi internauci będą odnosić odwiedzając tą stronę.
Skorzystaj z okazji, aby przejrzeć obecne ramy tematyczne i hosting. Dokładnie sprawdź, czy nie idziesz na żadne kompromisy w zakresie optymalizacji.
Pytanie do Ciebie
Więc masz to. Omówiliśmy zmianę w twoim nastawieniu do SEO, którą powinieneś od razu zastosować, aby uzyskać lepsze wyniki dzisiaj i w przyszłości.
Omówiliśmy również trzy kroki, które możesz podjąć natychmiast, aby wprowadzić ten nowy sposób myślenia w życie:
- Szukanie – słuchaj uważniej i bądź bardziej empatyczny
- Mechanizm – zidentyfikuj nowe mechanizmy, w których powinna pojawić się twoja treść
- Optymalizacja – upewnij się, że Twój hosting i strona internetowa mają solidne podstawy.
Pytanie brzmi…
Teraz, gdy jesteś zmotywowany przez swój nowy, świeży sposób myślenia, który krok wprowadzisz jako pierwszy?
Zostaw komentarz poniżej.
Być może publiczne ogłoszenie Twojego zamiaru zainspiruje Cię do tego, aby faktycznie wprowadzić go w czyn.